Jak wybrać dobre białko wegańskie?

16 paź by Fit

Jak wybrać dobre białko wegańskie?

Wegańskie odżywki białkowe zostały opracowane w celu poprawy spożycia białka (ilości i jakości) przez wegańskich sportowców w celu przyrostu masy mięśniowej. Podczas gdy konwencjonalne pokarmy roślinne mogą dostarczyć wszystkich potrzebnych białek, suplementy są łatwe do przyjmowania i łatwiej przyswajalne. Sportowcy jedzący mięso mogą mieć nietolerancję na odżywki na bazie białka mleka i doświadczać wzdęć, lub biegunki po ich spożyciu. W takich sytuacjach pomocne jest białko wegańskie. Niektóre starsze osoby mogą również korzystać z tych suplementów, aby uzyskać wystarczającą ilość białka w diecie.

Jak wybrać dobre białko wegańskie?

bialko weganskie

Zaleca się, aby produkt zawierał co najmniej 50% białka, ale większa ilość białka niekoniecznie oznacza najlepszy produkt. Kluczem jest profil aminokwasów, które są podstawowymi jednostkami białka. Niezbędne aminokwasy to takie, których organizm ludzki nie jest w stanie sam wyprodukować.

Kiedy białko zawiera wszystkie aminokwasy, nazywane jest pełnowartościowym lub o wysokiej wartości biologicznej. W celu zwiększenia masy mięśniowej, istnieją 3 szczególnie ważne aminokwasy egzogenne, znane jako aminokwasy rozgałęzione (BCAA), którymi są leucyna, izoleucyna i walina. Na przykład, czysty suplement białka grochu może zawierać ponad 80% białka, ale brakuje w nim metioniny, która jest niezbędnym aminokwasem. W przeciwieństwie do tego, mieszanka białek z grochu, ryżu i konopi, która zawiera tylko 65% białka, może dostarczyć wszystkich aminokwasów, w tym metioniny i aminokwasów rozgałęzionych.

Czy odżywka białkowa gwarantuje przyrost masy mięśniowej?

Nie. Odżywka białkowa zapewnia, że wszystkie aminokwasy potrzebne do budowy białek mięśniowych są dostępne w niezbędnej ilości w momencie syntezy. Jednak bez ćwiczeń fizycznych, które generują obciążenie siłowe włókien mięśniowych, nie dojdzie do powiększenia mięśni. Jeśli jednak podczas treningu siłowego, spożywana jest niewystarczająca ilość białka, istniejące mięśnie ulegają degradacji. Należy również wziąć pod uwagę, że węglowodany są bardzo ważne dla utrzymania odpowiedniego poziomu glikogenu, paliwa dla komórek mięśniowych.

ByFit